#

Aplikacja do prowadzenia wykazu w CEPiK

Zgodnie z obowiązującymi przepisami podmiot uprawniony jest obowiązany prowadzić wykaz pojazdów używanych przez siebie w ruchu drogowym z wykorzystaniem profesjonalnego dowodu rejestracyjnego i zalegalizowanych profesjonalnych tablic (tablicy) rejestracyjnych w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów (CEPiK).




Jak uzyskać dostęp do aplikacji (online)

W celu umożliwienia prowadzenia wykazu Minister Cyfryzacji udostępinił aplikację na stronie internetowej (www) systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) dla podmiotów uprawnionych do profesjonalnej rejestracji. Dostęp do aplikacji wymaga uzyskania odpowiednich certyfikatów przez podmiot uprawniony. Dostęp do Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów jest ograniczony w związku z wymaganiami bezpieczeństwa i zgodny z polityką certyfikacji Kancelarii Premiera Rady Ministrów (KPRM).

Osoba zatrudniona i odpowiedzialna w swojej firmię, która będzie w ramach podmiotu uprawnionego wykonywać czynności związane z prowadzeniem wykazu pojazdów rejestrowanych profesjonalnie musi uzupełnić odpowiednie wnioski:


  • Wniosek o wydanie certyfikatu dla operatora na kartę
  • Wniosek o wydanie certyfikatu dla urządzeń (VPN, PKCS 12)

Wnioski możemy wygenrować za pośrednctwem strony internetowej (wejdz tutaj) wybierając typ podmiotu "Podmiot Profesjonalnej Rejestracji", następnie należy wybrać wnioski które musimy uzupełnić (dwa powyższe). Proszę pamiętać, że w formularzu musimy wybrać środowisko produkcyjne systemu CEPiK, a w podstawie prawnej wpisać "Decyzja" podając numer decyzji oraz date wydania. Szczegółowa instrukcja jak uzupełnić formularz o wydanie certyfikatu dla operatora na kartę znajdziesz tutaj, natomiast dla urządzenia tutaj.

Po wypełnieniu prawidłowo formularza wydrukuj utworzony dokument, uzupełnij o pieczęć firmy, podpisz wniosek, a następnie włóż do koperty i zaadresuj na podany adres i wyślij.

Centralny Ośrodek Informatyki
ul. Gdańska 47/49
90-729 Łódź

z dopiskiem na kopercie: WNIOSEK SSL/VPN do CEPiK2.0 PPROF

Wnioski podpisane podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo certyfikatem kwalifikowanym można przesłać także za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP) na adres skrytki:

/coi/Skrytka/ESP

Jak wysłać wnioski i podpisać dokument przez platforme ePUAP prezentujemy tutaj.

Po wysłaniu wszytskich dokumentów czekamy na uzyskanie certyfikatów. Status wniosku możemy sprawdzić tutaj po podaniu kodu weryfikacyjnego który znajduje się na wydrukowanym wcześniej wniosku.

Uzyskane certyfikaty otrzmamy na adres skrzynki e-mail. Następnie zgodnie z zawartą w tej wiadomości instrukcją i importujemy certyfikat na kartę kryptograficzną.

Pamiętaj! Certyfikat jest ważny przez 2 lata. Po upływie terminu ważności certyfikatu podmiot uprawniony nie będzie mógł pracować w aplikacji i dopełnić obowiązku prowadzenia wykazu. Aby zapewnić ciągłość pracy w aplikacji należy złożyć wniosek o recertyfikację na 2 miesiące przed upływem ważności dotychczasowego certyfikatu.




Wymagania sprzętowe i systemowe

Aby móc korzystać oprogramowania służacego do obsługi profesjonalnej rejestracji musisz posiadać następujące rzeczy:

  • stację roboczą z dostępem do Internetu,
  • zainstalowaną przeglądarkę stron internetowych np. Google Chrome, Mozilla FireFox, Microsoft Edge lub Apple Safari (musisz mieć zainstalowaną aktualną wersję przeglądarki). Tylko najnowsza wersja przeglądarki gwarantuje prawidłowe działanie aplikacji,
  • oprogramowanie VPN (Cisco VPN Client oraz Cisco AnyConnect lub kompatybilne z wymienionym),
  • czytnik kart kryptograficznych, który współpracuje z systemem operacyjnym,
  • kartę kryptograficzną z certyfikatem, który pozwala na dostęp do aplikacji – aplikacja odczytuje uprawnienia z karty na podstawie certyfikatu (np. Enigma Encard, Gemalto, CryptoTech, Certum).,



Logowanie

Żeby zalogować się do Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów, musisz wykonać następujące czynności:


  • 1. Podłącz czytnik kart do komputera, który ma dostęp do Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów, Niektóre komputery mają czytnik wbudowany na stałe. W takiej sytuacji nie musisz podłączać żadnego dodatkowego urządzenia.
  • 2. Umieść w czytniku kartę kryptograficzną z certyfikatem. Karta musi zawierać certyfikat który otrzymaliśmy i zainstalowaliśmy zgodnie z instrukcją otrzymaną od Centralnego Ośrodka Informatyki.
  • 3. Uruchom przeglądarke internetową z której będziesz korzystał.
  • 4. Wejdz na adres: https://pod-prof.cepik/
  • 5. Po wpisaniu adresu zobaczysz okno do wpisania numeru PIN. Wpisz numer PIN, który powinien być dostarczony razem z certyfikatem. Aby potwierdzić, kliknij kursorem myszy przycisk „OK”.

W przypadku użycia przeglądarki Mozilla Firefox zaczytany zostanie certyfikat do właściwej karty. Nie musisz wybierać certyfikatu z listy certyfikatów. Jeżeli proces logowania przebiegł pomyślnie, zostanie wyświetlona strona główna Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdów. W przypadku pozostały przeglądarek takich jak Google Chrome, Microsoft Edge czy Safari, najpierw będziemy musieli wybrać odpowiedni certyfikat wydany przez CEPiK, a następnie podać kod PIN karty.

W tym momencie powinniśmy mieć już dostęp do całej bazy w której będziemy prowadzić swój rejestr wyjazdów i przyjazdów.




Instrukcja korzystania z aplikacji

Szczegłówe informacje odnośnie korzystania z Aplikacji do profesjonalnej rejestracji pojazdu dostępnę są tutaj.